7 augustus, jakarta, bogur, bandung

9 augustus 2013 - Banyumas, Indonesië

We werden smorgens wakker op 21 hoog en hetmooie uitzicht van gisterenavond was veranderd in hoge grijze gebouwen en verwaarloosde gebouwen.
Alles wordt hier nieuw gebouwd, maar onderhoud kennen ze nauwelijks.
In ons luxe hotel merkten we daar niets van, het ontbijt was dan ook prima, met een lekker kopje cappuccino! Om 8 uur vertrokken we richting bogur, maar maakten eerst een tussenstop bij taman mini, een soort madurodam.
Hier is niet alles klein nagebouwd maar de traditionele huizen van heel Indonesië staan hier naast elkaar gebouwd. Het is vrij rustig in het park, want het is de laatste dag van de ramadan voordat het suikerfeest begint. We stappen opnieuw in de bus en rijden verder naar bogur.
Hier aangekomen drinken we een kopje koffie en maken kennis met de gids van de botanische tuinen, waar we een bezoek aan brengen. In de tuinen zijn 13500 verschillende soorten planten en bloemen en zijn vroeger geplant door de Nederlanders.
Om half 1 gaan we lunchen en dat is hier de hoofdmaaltijd op java, dus lekker uitgebreid tafelen met voor, hoofd en nagerecht.
Na het eten rijden we verder richting Bandung, de bevolking hier heeft veel meer handelsdrift dan de bevolking op sumatra, ze proberen werkelijk alles te verkopen bij de stoplichten.
Er staat een man bij een stoplicht met zijn aapje de kunsten te vertonen op een fietsje en met stelten. Grappig maar ook zielig om te zien.
We rijden de 4 baans snelweg op, dat schiet beter op dan tussen de enorme massa scooters en brommers. Onderweg stoppen we nog bij een wegrestaurant om een kopje koffie te drinken.
We halen hier nog nootjes, koekjes en snoepjes voor onderweg.
Half 7 kwamen we aan bij het aston hotel, waar we op de 12e verdieping sliepen.
We kwamen onze kamer binnen en hier stond een mooir versierd bed met 2 zwanen en bloemetjes in de vorm van een hart voor ons klaar, ook een bruidstaart...die veel te groot was voor ons 2en. Nadat we hadden gedouched gingen we naar wendy's...lekker een hamburger met friet eten....mmm lekker na al die rijst :)
We liepen nog even door de straat, wat vol stond met oude Nederlandse gebouwen.
Hier was vroeger een chique winkelstraatje geweest.
We dronken nog wat in de lobby van het hotel en gingen daarna naar bed.
Wat een kabaal over de luidsprekers van de moskees... niet het mooie zangerige, maar geschreeuw allah lahkbar werd door alle mensen door de microfoon gebleerd om de boze geesten te verjagen! Dit ging door tot 4 uur snacht, samen met het afsteken van veel vuurwerk.