11 augustus, yogyakarta

12 augustus 2013 - Kediri, Indonesië

We worden om half 7 wakker, gaan ontbijten bij het enorm uitgebreidde ontbijtbuffet en om 8 uur vertrekken we met de bus naar een batik galerie.
We krijgen hier uitleg hoe de traditionele batik schilderijen worden gemaakt. Het doek wordt met bijenwas ingesmeerd als een soort negatief, zodat het na het verfproces wit blijft. Zo worden de schilderijen kleur voor kleur gemaakt. Na de uitleg keken we rond in de galerie en kochten een super mooie batik met 3 maskers erop welke de 3 eilanden van de tot nu toe super mooie vakantie symboliseren.
Hierna stonden er tuktuks voor de deur voormeen mooie rondtour door de stad en een nederlandse wijk, een mooi huis kost hier ongeveer 100.000 euro en in een buitenwijk heb je een villa voor 250.000 euro.
We kwamen uit bij het paleis van de sultan waar de huidige sultan 10e nog steeds woont.
De sultans hebben meerdere vrouwen en veel kinderen, de 2e sultan had 26 vrouwen en 82 kinderen! De sultans hebben hier ooit geregeerd, maar hebben nu alleen nog de status van gouverneur. Ze zijn nog wel extreem rijk, want ze bezitten bijna alle suikerriet plantages en fabrieken, olievelden en veel grond en vastgoed, ook ons hotel is van de sultan.
Van alle sultans is henkie de 9e de meest bekende, hij heeft in leiden gestudeerd en heeft veel betekend voor de mensen.
Na het bezoek aan het paleis gingen we door naar een klein fabriekje waar ze traditionele wajong poppen van buffelleer maken.
Hierna dronken we een kopje koffie bij een cafe van een nederlandse eigenaresse, die tegenover het cafe een winkel had met handgemaakte leren tassen... esther kon het niet laten hier even te kijken.
We reden een half uurtje en kwamen daarna bij de mooie locatie voor de lunch, hier werd alles voor je opgeschept en ingeschonken door de 4 serveersters! Hierna reden we door naar de zilversmid en konden daar een kijkje nemen in het atelier waar op dat moment ongeveer 8 zilversmeden aan het werk waren. Ze waren bezig om ringen, bloemetjes en veertjes te maken van filegrain. In de galerie hadden ze grote werkstukken staan van schepen, paarden, de borobodur en veel meer. We kochten hier een souveniertje voor jeannet!
Om 3 uur gingen we terug naar het hotel en hebben nog lekker even gezwommen en in de zon gezeten met een lekkere koele bintang.
Om half 7 vertrokken we met de bus naar het diner met een ramayana voorstelling.
De ramayana voorstelling is een verhaal van een oud koninkrijk, over liefde en oorlog... het was een spectaculaire show in mooie klederdracht, waarbin ook een paar hele jonge acteurtjes mee deden als aapje.
Om half 10 was het afgelopen en gingen terug naar het hotel om direct in slaap te vallen, het was een zeer actieve dag met genoeg activiteiten!

1. Jeannet:
    12 augustus 2013
    Oei.....ik ben erg nieuwsgierig naar het souvenirtje!!! Heeft Esther nog iets leuks gekocht??